Bromfietskeuring
Een bromfietskeuring is alleen in sommige situaties verplicht, maar het is wel aan te raden om een bromfiets zo nu en dan te laten keuren. Dit verhoogt de veiligheid. Hoe zit nu met de APK voor bromfietsen en in welke situaties is een bromfiets keuring verplicht? In dit artikel wordt dit uitgelegd.
APK-keuring voor bromfietsen
Er is geen verplichte APK-keuring voor bromfietsen. In tegenstelling tot auto’s worden er met bromfietsen vaak minder kilometers gereden. Daarbij ontstaan de meeste bromfiets ongevallen niet als gevolg van technische gebreken.
Toch pleit de BOVAG wel voor een verplichte APK bromfiets keuring. Het gaat hen niet per se om een controle op eventuele mankementen, maar meer om een controle op het opvoeren van bromfietsen. Dit zal naar verwachting de overlast van opgevoerde brommers verminderen en de veiligheid verhogen. Er zijn echter ook veel tegenhangers die een verplichte APK-keuring voor bromfietsen niet zien zitten.
Andere bromfiets keuringen
Er is misschien geen verplichte APK-keuring voor bromfietsen, maar in sommige situaties is een bromfiets keuring wel verplicht. Hieronder worden deze situaties besproken.
Bromfiets zonder kenteken
Pas in 2007 is het bromfietskenteken ingevoerd. Soms worden er nog oude bromfietsen gevonden die al jaren niet zijn gebruikt en daardoor niet over een kenteken beschikken. Voordat deze bromfietsen de weg op mogen moeten ze eerst van een kenteken worden voorzien.
De bromfiets moet in dit geval eerst door de RDW worden gekeurd. Tijdens deze bromfiets keuring wordt onderzocht of de bromfiets aan de regels voldoet om de openbare weg op te mogen en of het voertuig geen technische gebreken heeft. Na goedkeuring stuurt de RDW een kentekenbewijs en een tenaamstellingscode toe. Vervolgens kunnen de kentekenplaten worden gemaakt en op de bromfiets worden geplaatst.
Bromfiets invoeren
Er moet een Nederlands kenteken worden aangevraagd voor een bromfiets die is ingevoerd vanuit een ander land. Hiervoor dient eerst een bromfiets keuring te worden uitgevoerd. Er wordt tijdens deze keuring nagegaan of de bromfiets niet is gestolen. Ook wordt de kilometerstand in het kentekenregister vastgelegd. Na goedkeuring zal de RDW een Nederlands kentekenbewijs en een tenaamstellingscode toesturen. Vervolgens kunnen de nieuwe kentekenplaten worden gemaakt en op de bromfiets worden geplaatst.
Mankementen of schade
Het kan zijn dat er tijdens de controle van de politie of douane mankementen aan de bromfiets worden geconstateerd. In dat geval moet de bromfiets door de RDW worden gekeurd. Dit is ook het geval als de bromfiets tijdens een ongeval veel schade heeft opgelopen. In beide gevallen krijg de bromfiets een verbod voor rijden op de openbare weg. Deze melding wordt pas uit het RDW kentekenregister verwijderd als de bromfiets is goedgekeurd.
Nieuwe identiteit
Er zijn verschillende situaties waarin de identiteit van een bromfiets (opnieuw) moet worden bepaald. Dit is bijvoorbeeld het geval als een bromfiets zelf is gebouwd, is omgebouwd naar een snorfiets of na een restauratie, aanpassing of grote reparatie. Tijdens de RDW bromfiets keuring wordt de identiteit (opnieuw) vastgesteld en geregistreerd. Na de keuring krijgt de bromfiets vaak een nieuw kenteken en een nieuwe VIN.
Wanneer moet een bromfiets APK gekeurd worden?
Een APK voor een bromfiets is niet verplicht volgens de Nederlandse Wet.